
KUALA LUMPUR, 5 April 2025 – Rakyat Malaysia bakal berdepan peningkatan kos perjalanan apabila beberapa lebuh raya utama termasuk PLUS, DUKE dan LPT dijangka melaksanakan penyesuaian kadar tol bermula suku kedua tahun ini. Pengumuman ini mencetuskan reaksi pelbagai, terutamanya ketika rakyat sedang bergelut dengan kos sara hidup yang semakin menekan.
Menurut kenyataan rasmi Kementerian Kerja Raya (KKR), semakan semula kadar tol adalah sebahagian daripada pelaksanaan perjanjian konsesi asal yang memerlukan kenaikan kadar pada selang masa tertentu. Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi menjelaskan bahawa kerajaan tidak lagi mampu menampung pampasan tinggi kepada syarikat konsesi tanpa menjejaskan perbelanjaan pembangunan lain.
Pada masa ini, kerajaan membelanjakan lebih RM1 bilion setahun sebagai pampasan kepada syarikat konsesi untuk mengekalkan kadar tol sedia ada. Dengan lebih 33 lebuh raya di seluruh negara, sebahagian besar perjanjian konsesi kini memasuki fasa akhir dan perlu disemak semula.Di media sosial, ramai pengguna mula meluahkan kebimbangan terutamanya menjelang musim perayaan Aidilfitri. Ramai menyifatkan kenaikan tol akan menjejaskan perjalanan balik kampung dan meningkatkan kos pengangkutan barangan keperluan harian.
Hashtag seperti #TolakKenaikanTol dan #TollBurden trending di Twitter sejak awal minggu lalu. Seorang pemandu e-hailing, Azman, 38, berkata: “Saya sudah terpaksa kerja dua syif sehari sejak harga petrol naik. Kalau tol naik lagi, saya mungkin terpaksa berhenti kerja dan cari alternatif.”
Bagi syarikat logistik dan pengangkutan, sebarang kenaikan kadar tol bermakna peningkatan kos operasi. Ini bakal memberi kesan kepada rantaian bekalan, seterusnya mendorong kenaikan harga barangan asas seperti makanan dan ubat-ubatan.
Pakar ekonomi mencadangkan beberapa langkah jangka sederhana dan panjang untuk mengurangkan beban rakyat tanpa menjejaskan kewangan kerajaan:
- Penyusunan semula konsesi tol secara berperingkat, termasuk semakan semula kadar pulangan kepada pemegang konsesi.
- Pelaksanaan sistem pembayaran tol progresif berdasarkan jenis kenderaan dan masa perjalanan (contoh: waktu puncak vs bukan puncak).
- Subsidisasi bersasar kepada golongan berpendapatan rendah melalui sistem RFID atau e-dompet untuk pulangan tunai tol.
- Peningkatan pelaburan dalam pengangkutan awam agar rakyat mempunyai alternatif selain penggunaan lebuh raya.
Kerajaan juga disaran mengemukakan pelan jangka panjang penghapusan tol secara berfasa sebagaimana dilaksanakan di beberapa negara Eropah, dengan pengurusan lebuh raya kembali kepada entiti kerajaan atau GLC. Apa pun keputusan akhirnya, komunikasi yang telus dan kejelasan pelan pelaksanaan amat penting. Rakyat berhak tahu – bukan sahaja bila kadar tol naik, tetapi mengapa ia berlaku, ke mana hasilnya pergi dan bagaimana hak mereka dilindungi.
#Prezcom